STS: Peste 6 milioane de apeluri la 112 in anul 2018 nu au fost urgente

Sub sloganul “Urgenta este pentru urgente” a fost initiata o noua campanie de educare a populatiei din Romania cu privire la utilizarea rationala si responsabila a serviciilor medicale de urgenta. Oportunitatea actiunii este justificata de contextul in care, conform statisticilor STS, mai mult de jumatate din cele 12 milioane de apeluri preluate in 2018 prin serviciul 112 au fost irosite cu solicitari de informatii diverse, apeluri efectuate din greseala, farse sau injurii.

Lansarea campaniei a avut loc printr-o conferinta de presa la Spitalul de Urgenta Floreasca, in cadrul celei de-a doua etape a proiectului “Imbunatatirea calitatii serviciilor de urgenta spitalicesti si prespitalicesti prin dezvoltarea si implementarea unui program de formare”, finantat prin programul de cooperare elvetiano-roman.

Cu acest prilej, Arthur Mattli, ambasadorul desemnat al Confederatiei Elvetiene in Romania, a precizat ca “scopul acestei campanii de informare este de a creste nivelul de constientizare cu privire la faptul ca acest numar 112 ar trebui apelat doar atunci cand este nevoie si trebuie rezervat doar pentru persoanele care au nevoie. Sper ca in acest fel sa putem contribui si la cresterea performantelor acestui serviciu”.

La conferinta de presa au participat si secretarii de stat in Ministerul Sanatatii Dan Octavian Alexandrescu si Rodica Nassar. Conform lui Alexandrescu, “in ultimul timp s-a demonstrat de la an la an ca solicitarile la 112 au fost in crestere cam cu 5% atat in Romania cat si in randul celorlalte state membre ale UE. Nu putem astepta ca numarul de solicitari nejustificate sa domine, este momentul sa intervenim si cu aceasta campanie (… ) de informare si de constientizare a populatiei din Romaniei”. “Sper ca aceasta campanie o sa dea rezultate. O sa vedem in timp”, a adaugat Nassar.

Seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU), Raed Arafat, a precizat ca, timp de un an, vor fi difuzate doua spoturi TV si doua radio, subtitrate in maghiara si germana. Conform oficialului DSU, “campania este de educare a populatiei. (… ) Campania noastra pe partea Unitatilor de Primiri Urgente este menita sa constientizeze populatia care este rolul principal al Unitatii de Primiri Urgente si anume salvarea de vieti si celelalte urgente. (… ) Aceasta campanie (… ) vrea sa arate ce se intampla in spatele usilor camerei de resuscitare si a altor incaperi din UPU unde medicii sunt ocupati in a salva vieti si sa inteleaga ca daca ei asteapta pentru o febra de 38 sau pentru ca tusesc sau pentru ca au o problema acuta, dar care nu le pune viata in pericol, motivul asteptarii este faptul ca medicii sunt ocupati. “

Procentajul anual al apelurilor nonurgente este in continua descrestere. Daca in 2005, anul de lansare a serviciului de urgenta in Romania, procentajul se situa la 97,2%, acesta s-a diminuat la 55% in 2018, respectiv la 46% in primul trimestru al acestui an. Conform directorului STS, Ionel-Sorinel Vasilca, “aceasta tendinta descrescatoare a apelurilor nonurgente s-a datorat in mare masura efectelor derularii unor campanii similare celei desfasurate astazi si a unei conlucrari consistente, consecvente si sustinute intre autoritati, cetateni, institutii si canale media”.